Turcsány Villő
szobrászművész, multimédia művész
Turcsány Villő művészeti kutatásának tárgya és egyben publikus megjelenéseinek főbb formátuma képzőművészeti installáció, tágabban értelmezve a téralkotó design (environmental art). Munkásságában ötvözi a szobrászat, a performansz, továbbá a hangművészeti és kísérleti zenei műfajokat. Multimédia- művészként és szobrászművészként számos hazai és külföldi elismerésben részesült. Provizórikus installáció műfajban díjazták kollektívan jegyzett munkáját a grönlandi Nuuk Snow Fest nemzetközi szobrászati kiállításon, illetve elnyerte a Derkovits Gyula képzőművészeti ösztöndíjat. Rendszeresen vesz részt magyar és nemzetközi kiállításokon, művészeti fesztiválokon és rezidenciaprogramokon. Térspecifikus installációit többek között a Budapest Galériában és a Kiscelli Múzeum templomterében, a Trafó Kortárs Művészetek Háza színházterében illetve a LAM budapesti Fényművészeti Múzeumban mutatta be. Csoportos kiállítások keretében művei utóbb a Magyar Nemzeti Galériában, az Új Budapest Galériában, a dunaújvárosi ICA-D Kortárs Művészeti Intézetben, a debreceni Modem Modern és Kortárs Művészeti Központban , valamint Ausztriában, Spanyolországban és Indiában is szerepeltek. Munkái megtalálhatók több nagyobb magángyűjteményben és közintézményben (Adam Haven-Weiss- gyűjtemény, San Francisco, USA; Nuuk Home Rule, Grönland; Fővárosi Képtár – Kiscelli Múzeum, Budapest). Köztéri munkája a Budapesti Műszaki Egyetem Q épületében Finta Sándorral közösen jegyzett, Víz-szálak című beltéri mű. Utóbbi évek kutatásának során a témája: A téralkotás dramaturgiája – kortárs installáció mint hibrid médium. 2024-ben szerzett doktori fokozatot a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Doktori Iskola multimédia-művészet DLA-tagozatán, szakmai témavezetője Kopek Gábor DLA volt. A különböző anyagminőségeken, statikus vagy mozgó plasztikai térelemeken túl munkái spektrumába további médiumok vonódnak be, mint a programozott vagy fix beállítású fény, mozgókép, interaktív vetített kép és többcsatornás audio anyagok, illetve az oktatói tevékenysége során VR, XR, nagyjátékfilmes téralkotás vagy autonóm kisjátékfilm látványterveire vonatkozó tartalmak.